Dag 10

S@P 10 - Lenthe en Emmy

 

Toen we aankwamen, hebben we onze boterhammen gegeten.

 

Bij juf Ann hebben we over de luchtdruk geleerd. We hebben ook veel bijgeleerd over het water bij de kippen. We hebben dan vers water aan de kippen gegeven.

 

Bij Siska heeft Lotte op een grote weegschaal gestaan met een kruiwagen met onkruid erin. Samen woog dat 80 kilo. Zonder het onkruid woog dat 60 kilo. Alles met de kruiwagen ging over tarra, bruto en netto.

 

Daarna gingen  Satine, Mateo en Maxime water halen voor de pony’s. Siska heeft 2 grote emmers gegeven aan de pony’s. Het was warm, dus ze hebben veel gedronken! Als laatste hebben we besproken hoeveel een veld zou kosten als je het zou kopen.

 

Tot de volgende keer.

S@P 5 - Nora en Lore

 

Onze namiddag begon héééél warm met veel zon.

Dus hebben we ons eerst ingesmeerd met zonnecrème.

 

Bij juffrouw Sofie hebben we gewerkt bij de aardappelen. Die werden, met hulp van Roland, opgehoogd. We hebben ook zonnebloempitjes en boontjes gezaaid. Daarna hebben we ze water gegeven.

In de bloemenweide kwam hier en daar ook al een plantje piepen.

 

Bij juffrouw Ann hebben we geleerd over de luchtdruk. Lucht bestaat eigenlijk uit een heleboel moleculen samen die zich steeds verplaatsen.

We hebben ook nog gepraat over de pas geplante bessenstruikjes van Siska. We vroegen ons af hoe ze er zouden uitzien over 2 jaar.

 

Ten slotte zijn we dan ook nog bij Siska geweest en daar heeft zij uitleg gegeven over het loon van een boer of boerin.

 

 

Dit was onze dag 10 van groep A!

S@P 10 - Tess M. en Staf 

 

We zijn toegekomen op de boerderij van Siska en hebben ons middagmaal opgegeten.

 

Daarna hebben we het lied “handen uit de mouwen” gezongen.

We kregen als proevertje aardappelen met camembert en spekblokjes.

We hebben gezien hoeveel de kruiwagen weegt en leerden van bruto, tarra en netto.

De aardappelen werden opgehoogd en we hebben het onkruid weg gedaan.

 

Tussenin hebben we onze koek gegeten en dan gewisseld van groep.

Toen zaten we bij juf Sofie.

We hebben nog van alles gezaaid. We zaaiden bloemen en bonen en hebben het veel water gegeven.

 

Nu maar hopen dat alles groeit



Dag 9

S@P 9 - Warre en Tess G.

 

We begonnen bij juf Ann. Daar hebben we over de eitjes gepraat en herhaald wat de cijfers op een ei betekenen. Daarna zijn we gaan kijken naar onze moestuin. Dan hebben we de oppervlakte berekend van de kippenren.

 

 

Na de pauze zijn we bij Siska en juf Elise geweest. Daar hebben we de schaal berekend en gebabbeld over ideetjes voor het einde van School@Platteland.

 

 

 

 

S@P 9 - Octavie  en Matteo T.

 

Bij juf Sofie hebben we nog eens herhaald wat korte keten is. We hebben producten van de boerderij van Julia bekeken omdat hun winkel ook van korte keten is.

 

Daarna hebben we onkruid gewied.

Dan zijn we naar juf Ann gegaan en daar hebben we gekeken wat de cijfers op een ei betekenen. We hebben geleerd dat een kip buiten 4m² nodig heeft om eitjes van vrije uitloop te leggen. We hebben dan de oppervlakte gemeten van de kippenren van Siska. De kippen hebben ruim voldoende plaats.

 

Het was weer een toffe dag!

S@P 9 - Jonas en Elena

 

We hebben eerst onze boterhammen opgegeten.

Dan stonden we in een kring om het weer te bekijken en ons liedje te zingen.

Bij Siska en juf Elise hebben we de schaal berekend van een grote tractor en van een plattegrond.

Bij juf Sofie hebben we butternutpompoenen geplant en bonen gezaaid. 

We hebben ook de korte keten van in het dorpspunt bekeken.

 

Dan zijn we terug gefietst.



S@P & Dorpspunt op school


Dag 8

S@P 8 - Lotte en Satine  

Dag beste klasgenoten en lezers,

 

We zijn aangekomen met de fiets en hebben toen gegeten.

Daarna hebben we met Siska en juf Elise naar de landbouwvoertuigen gekeken.Ze hebben ons geleerd over pneumatiek en hydrauliek: overde machines die op lucht of op olie werken.

Dan zijn we naar juf Sofie gegaan en daar hebben we over eten van de boerderij gebabbeld en over 100 procent West-Vlaams.

We weten nu ook dat we beter dingen uit de buurt kopen dan weten we dat die producten geen lange reis hebben gemaakt.

 

Tot de volgende keer!

S@P 8 - Bénédicte en Julia 

 

Met juf Ann hebben we geleerd over insecten zoals: vlinders, mieren, oorwurmen, bijen, hommels, wespen…

We maakten met stro een huisje voor de oorwurmen: stro in een stenen bloempotje en dan in een boom of een struik hangen. We maakten ook een insectenhuisje gevuld met bamboe.We hebben met een snoeischaar stukjes bamboe geknipt en in een blik gedaan en dan het blik in een boom gehangen voor de hommels, bijen en wespen.

Vervolgens hebben we met Siska en juf Elise de schaal berekend van een mini tractor en een speelgoed tractor. We berekenden hoeveel keer het erin kon.

 

 

Dat was wat we hebben gedaan!

S@P 8 - Ina en Michèle 

 

Ten eerste hebben we ons middagmaal opgegeten. Als proevertje hebben we een klein gefrituurd aardappelbolletje gekregen. Na het eten hebben we bij juf Sofie onkruid getrokken en daarna heeft ze uitleg gegeven over het soort onkruid.

Als 4uurtje mochten we ons koekje opeten.

Bij juf Ann hebben we uitleg gekregen over het nummer dat op een ei staat. Dan zijn we naar het kippenhok geweest om daar de oppervlakte te berekenen en te zien of het vrije uitloopkippen zijn. We hebben het water van de kippen bijgevuld, ze waren er heel blij mee.

 

Het was een leuke en leerrijke dag!



Dag 7

S@P 7 Tiest en Jady 

 

Zoals iedere keer, fietsten we terug naar de boerderij

 

Daar hebben we onze lunch buiten opgegeten.

 

Dan hebben we de cultivator zien open en dicht klappen. Dat was al een voorproefje voor later in de middag.

 

We zijn dan mee gegaan met juf Ann en hebben geleerd over insecten. Voor de oorworm maakten we een huisje en voor de hommels en bijen een hotel.

Hierna hebben we onze koek opgegeten.

 

Dan zijn we overgestapt naar Siska en juf Elise en hebben geleerd over machines met pneumatiek en hydrauliek.

 

Tot slot hebben we onze overall terug afgedaan en bespraken met iedereen wat we gedaan hadden.

 

Toen we gingen vertrekken, begon het te regenen. Gelukkig niet lang.  Om geen lang stuk wind op te hebben, namen we een andere weg.

 

 

 

WE VERLANGEN AL NAAR DE VOLGENDE KEER!

S@P 7 Maxim en Jason

                 

Toen we op de boerderij aankwamen, hebben we gegeten. We kregen als proevertje chips van Siska.

Dan hebben we het weer bekeken en ons liedje gezongen.

Daarna zijn we erin gevlogen.

Onze groep heeft eerst bloemen gezaaid en we hebben ook erwten in de grond gestoken.

Toen hadden we een pauze en hebben we onze koek gegeten.

Daarna hebben we bij juf Ann gewerkt aan een insectenhotel voor oorwormen en een voor bijen.

Het insectenhotel voor de oorwormen was met stro gemaakt en die voor de bijen was met bamboe gemaakt.

Op het einde zijn we terug naar school gefietst.

Dit was onze 7de dag op de boerderij.

Tot de volgende keer.

S@P 7 Jens en Abel 

 

We keken eerst allemaal naar de cultivator die open klapte met behulp van oliedruk (hydrauliek). 

 

les 1 bij juf Elise en Siska

 

Eerst keken we naar de vering van de mestspreider die werkt op luchtdruk (pneumatiek).

Dan naar de steunpoot van de mestkar (hydrauliek).

Daarna keken we naar een krik (hydrauliek).

 

Les 2 bij juf Sofie en Roland

 

We hebben eerst erwten geplant en gezaaid.

Daarna rakelden we voor de bloemenweide. De zaadjes hebben we gezaaid met zand erin. Dan tolden we nog de grond omdat het niet zou uitdrogen.

Vervolgens hebben we onkruid gewied en gekeken wat voor onkruid het was.

 

 

Tot de volgende keer!



Dag 6

S@P 6 - Lenthe en Satine 

 

Toen we aankwamen, aten we onze boterhammen op.

 

Dan kregen we een lekkere tas soep.

We hebben met juf Ann de regenwormen bekeken die ze van thuis mee had.

We hebben ook geleerd dat wormen heel nuttige dieren zijn.

Daarna hebben we zelf wormen gezocht: zonder succes.

Toen zijn we met Siska en juf Elise in de loods gegaan en hebben we uitleg gekregen over hoe ze de aardappelen vers houden.

Dan zijn we op zoek gegaan naar zonnepanelen.

Tijdens onze zoektocht hebben we de weegschaal gevonden en met heel onze groep wegen we ongeveer 360 kilogram.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S@P 6 Louise en Kira 

 

Eerst hebben we bij juf Sofie geleerd over de code op eieren van in de winkel: hoe lager hoe duurder. We moesten ook de gemiddelde snelheid berekenen van onder andere de tractor en de koe.

 

Na de pauze hebben we bij juf Ann wormen gezocht. We hebben jammer genoeg maar één gevonden. Matteo hield die worm boven zijn mond en daar hebben we een leuke foto van gemaakt. Dan hebben we die worm en de wormen die juf Ann mee had, vrijgelaten bij onze aardappelen .

S@P 6 Robbe en Lieze 

 

Eerst maakten we een groepsfoto voor ons boekje.

Dan hebben we soep gedronken met prei en aardappelen

Daarna hebben we geleerd over de aardappelloods. Zoals: de ventilatie van de loods, hoe warm dat het daar moet zijn,…..

Na de pauze hebben we bij juf Sofie de gemiddelde snelheid berekend van een: een koe, een tractor en hoe snel we reden met de fiets.

 

 

Toen moesten we terug met de fiets naar school.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Dag 5

S@P 5 Nora en Lore

 

Eerst hebben we het weer gedaan. Neerslag, temperatuur, bewolking, windsnelheid en windrichting.

Daarna hebben we het liedje gezongen. (Handen uit de mouwen, komaan we gaan van start!)

Vervolgens gingen we in onze groepen staan bij de juiste juffrouw, en gingen we aan de slag.

Bij juffrouw Ann hebben we eerst op de scheurkalender gekeken naar de zonsopgang en de zonsondergang en wanneer de maan te zien is.

Dan zijn we gaan kijken naar de aardappelen (die we zelf hebben geplant) en de sjalotjes (die we ook zelf hebben geplant). Bij de aardappelen was nog geen verandering te zien. De sjalotjes komen wel al een beetje piepen.

Dan hebben we een opdracht gedaan: voedselkring, voedselweb en voedselketen.

 

Bij Siska en juffrouw Elise hebben we geleerd over de temperatuur van de aardappelen, zonne-energie en zonnepanelen.

S@P 5 Tess M en Staf

 

Toen we op de boerderij aankwamen, hebben we onze boterhammen opgegeten.

Daarna onderzochten we de vijf weerselementen en hebben deze opgeschreven

Dan hebben we het startlied gezongen. We hebben ook rösties gegeten, klaargemaakt door Siska.

Dan zijn we vertrokken naar de boerderij van Lieze. Daar leerden we over het lichaam van de kip en hoe ze eieren maken. We hebben gezien hoe ze de eieren sorteren en dat ze een eirobot hebben die supersnel met de eieren bewoog om ze in de kar te steken.

Dan hebben we een vieruurtje gegeten en hebben we met juf Ann grondbewoners gezocht. Er zouden moeten tweehonderd regenwormen in 1m² zitten. Maar we hebben er maar twee gevonden en een kortschild kevertje en een mestkever.

Dan zijn we terug naar school gefietst.

S@P 5 Warre en Tess

We begonnen bij juf Elise en Siska. We hebben daar geleerd over hefbomen. Daarna deden we nog een spelletje met de kruiwagen in twee groepen. Een iemand moest duwen en iemand zat erin. Dat moest iedereen doen.

Daarna zijn we naar juf Sofie geweest. We hebben daar plantjes verplant en water gegeven.

We herhaalden wat we hebben geleerd over de kippen.

Dan was het al tijd en zijn we terug naar school gegaan.



Dag 4

S@P 4  - Jonas en fotografe Elena

 

We hebben eerst ons middagmaal gegeten en daarna deden we onze overall en laarzen aan.

 

Bij juf Ann leerden we over de voedselketen, de voedselkring en een voedselweb.

We probeerden zoveel mogelijk dieren met elkaar te verbinden tot een keten, een kring of een web.

We bestudeerden ook de barometer.

 

Bij juffrouw Elise en Siska hebben we over hefbomen geleerd.

Met een kruiwagen hebben we getest waar je die het best vastneemt: bij de handvaten of op het ijzer. We hebben ook gekeken waar je best staat om de kruiwagen op te pakken.

 

We deden ook een race met de kruiwagen: 1 iemand zat erin een 1 iemand die moest rijden.

S@P 4 - Octavie en Matteo 

 

Eerst begonnen we bij Siska en juf Elise. We leerden wat een hefboom is en deden ook een paar experimentjes met de schop, de kruiwagen en de aardappelen. We bekeken eens of het makkelijker was aan de handvaten vast houden of aan het ijzer. Zelf kropen we ook in de kruiwagen en lieten ons duwen door een vriend of vriendin. Zo legden we een parcours af en keken wie won!

Dan gingen we eens naar Evelien om te kijken hoe een kuikentje geboren werd en hoe er eentje in de buik van de kip terecht komt.

S@P 4 - Satine, Lotte en Mateo

 

Beste klasgenoten dit is ons verslag.

We begonnen bij de kippen. We hebben in de krop van de kip geknepen. Evelien heeft getoond waar de kippen hun eieren leggen. Dan hebben we gezien hoe de eieren op de band gelegd werden en een stempel kregen waarop stond “BE 3210”. We zagen hoe een robot de plaat met eieren pakte en die in de rekken zette. Daarna was er een verrassing: we mochten allemaal een kuikentje vast houden.

Daarna hebben we met juf Ann de barometer bekeken. Als laatste hebben we met kaartjes met dieren op een voedselketen, voedselkring en voedselweb gemaakt.

 

Dan was de leuke dag weer voorbij.



Dag 3

 

S@P - 3 Maxim

Toen we op de boerderij aankwamen, hebben we eerst onze boterhammen opgegeten.

Daarna hebben we ons liedje gezongen en de weersmensen hebben hun taken gedaan.

Dan zijn we begonnen met werken. Onze groep werd in twee gesplitst en bij de andere groepen ingedeeld.

We hebben eerst groenten voorgezaaid zodat de plantjes sneller zouden groeien. Iedereen heeft erwten en pompoenen in orde gebracht.

 

Daarna hebben we de pauze overgeslaan omdat we anders niet gingen klaar geraken.

 

Na het voorzaaien zijn we begonnen met het grote werk: de aardappelen poten. Eerst de grond wat zachter maken en dan zijn we begonnen met een rij aarde uit te graven. Dan hebben we er een beetje vette opgestrooid en dan de aardappelen erin leggen. Wat we dan alleen nog moesten doen, was de aarde er terug op leggen en zorgen dat er een hoopje lag.

 

 

Tot slot hebben we nog overlegd wat we allemaal hebben gedaan en dan zijn we terug naar school gereden met de fiets.

S@P 3 - Bénédicte en Julia 

 

We begonnen met een opdracht bij juf Ann en juf Elise

 

We hebben eerst aardappelen geplant. 

Dat houdt in: Eerst moet je een putje graven met een spade.

Dan hebben we de patatjes in het gleufje gelegd en er vetbolletjes in gestrooid.

Daarna hebben we de aarde weer over de aardappelen gedaan.

 

De volgende opdracht was uitjes planten; het was een beetje hetzelfde, maar toch een tikkeltje anders:

Eerst hebben we de grond gerakeld en dan hebben we putjes gemaakt.

Tussen ieder putje moest er 25 cm zijn.

Dan hebben we de uien in het putje geduwd met de lange hals naar boven.

Dan de aarde er terug over.

 

De volgende opdracht was met Siska en juf Sofie

 

We hebben naambordjes gemaakt van:

Erwtjes, bloemen, sla, zonnebloemen…

  

De laatste opdracht was: van alles en nog wat gezaaid in potjes.

Zoals: gele courgette, erwtjes, zonnebloemen.

 

 

Dit was wat we op 15/03 hebben gedaan bij de boerderij.

S@P 3 - Ina en Michèle 

 

Toen we op de boerderij kwamen, zijn we begonnen met ons middagmaal.  Daarna hebben we onze overall en laarzen aangedaan. Voor de start zongen we ons liedje.

 

We kregen uitleg van juf Sofie over de zaadjes.

We mochten twee soorten pompoenen planten in potjes. Daarbij hebben we plankjes gemaakt waarop we de namen van de groenten opschreven.

Bij juf Elise hebben we aardappelen geplant.

 

Bij de opa van Robbe hebben we uien en sjalotjes gepland en bij juf Ann hebben we de grond los gemaakt.

 

Toen was het bijna 4 uur en fietsten we terug naar school.

 

Op een leuke manier hebben we veel bijgeleerd !



Dag 2

S@P 2 - Tiest en Jady

 

We hebben eerst onze lunch opgegeten.  We hebben een proevertje gekregen en dat was deze keer een kroketje. Het was heerlijk net als de vorige keer.

We zaten eerst bij juf Sofie. We hebben veel bijgeleerd zoals hoe je de grond bewerkt voor het planten of zaaien. We hebben ook naar de aardappelen gekeken het waren planters. We zijn naar de composthoop geweest en we hebben met de schop compost in de kruiwagen gedaan.

 

We hebben bij juf Ann bijgeleerd over de kippen zoals het water bijvullen. We hebben geschat en daarna berekend hoeveel water in de drinkbak kan. Een kip heeft per dag ¼ l water nodig. Elke dag moet het water ververst worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S@P 2 - Jens en Abel

 

Bij juf Ann

Eerst hebben we ons terrein afgebakend.

Daarna hebben we de omtrek berekend en vervolgens de oppervlakte.

Dan hebben we gehoord dat één persoon 20 m² per half jaar nodig heeft om van de groenten te kunnen leven.

We moesten met touwen een figuur maken van 20m². We maakten twee verschillende rechthoeken.

Dan moesten we nog een compleet andere figuur maken; ook 20m². Dit werd een rechthoekige driehoek.

 

Nu bij Siska

Eerst moesten we een schatting maken van hoeveel aardappelen er nog lagen in de opslagruimte (loods).

Dan zagen we dat de aardappelen aan het kiemen waren dat mag niet.

Daarna moesten we een schatting maken van de planters; dat was 30 ton.

Vervolgens gingen we de kruiwagen vullen met aardappelen en brachten die naar de weegschaal.

Toen kwam de verreiker met compost en moesten we zeggen wat de netto, bruto en tarra was.

 

Tot slot mochten we allemaal op de weegschaal staan. Einde van deze dag!

 

 

 

 

 

 

S@P 2 - Lenthe en Emmy

 

·         Toen we op de boerderij toekwamen hebben we eerst onze boterhammen opgegeten.

·         Daarna hebben we het weer bekeken en hebben we ons liedje gezongen.

·         Met Siska hebben we een spel gespeeld om elkaar beter te leren kennen.

·         Dan heeft Siska de boerderij getoond.

·         We hebben ook al een klein beetje over de varkens geleerd.

·         We hebben dan even gekeken naar de plantaardappelen en we mochten ze ook aanraken.

·         Toen moesten we een plattegrond maken met touwen en stokken.

·         Met juf Sofie hebben we gezien dat de tractor compost over ons veld heeft gestrooid. Er kwam damp uit de compost omdat die warm was.

·         Siska heeft ook verteld dat er mensen mochten komen slapen om over een boerderij meer te weten.

·         Bij juf Sofie hebben we ons veld op schaal getekend.

 

·         Dan moesten we ons klaar maken om terug naar school te fietsen.



Dag 1

 

 

 

S@P 1 - Louise en Kira

 

Eerst aten we ons middagmaal en kregen we van Siska zelfgemaakte frietjes als proevertje.

Na het eten hebben we onze overalls en laarzen aan gedaan.

Daarna hebben we het weer waargenomen en ons liedje gezongen.

Onze groep was eerst bij Siska.Daar hebben we een plattegrond gemaakt van de boerderij met allerlei materialen. We deden daarna een quiz over de geschiedenis van de aardappelen. Dan mochten we iets eten en drinken of naar toilet gaan.

Na de pauze waren wij bij juf Sofie waar we het noorden gezocht hebben met een kompas en een plattegrond georiënteerd. We mochten ook de moestuin omspitten met de spade of spitvork en proberen te werken met een hark, rakel en drietand.

 

 Dan was het tijd om terug naar school te gaan.


S@P 1 - Warre en Tess G.

 

Als eerste hebben we het lied gezongen.  Dan hebben we over de windroos en over de pluviometer geleerd. Vervolgens hebben we  bij juf Sofie geleerd hoe we de grond moeten omspitten. We hebben ook een luchtfoto bekeken en dan over het kompas gepraat en geleerd . Daarna kregen we een pauze en hebben we iets gegeten en gedronken . Om af te sluiten hebben we bij juf Ann en juf Elise berekend hoe groot onze grond is. Dit was: 120 vierkante meter.
Dan was het tijd om terug te gaan naar school. Het was een beetje lastiger, want we hadden wat tegenwind.

 

Toen waren we terug op school en zat de eerste dag erop.


S@P 1 - Robbe en Lieze

 

We hebben onze lunch opgegeten en proefden dan zelfgemaakte frietjes van Siska.

Daarna trokken we onze overall en laarzen aan.

Voor de start zongen we het mooie liedje.

Dan gingen we aan de slag.

We hebben op de hoeken van ons perceel paaltjes gezet en de oppervlakte en de omtrek berekend.

Toen was het pauze.

Daarna moesten we naar Siska om elkaar beter te leren kennen en speelden we een spel. We kregen een rondleiding op de boerderij.

 

Dan was het tijd om naar huis te gaan.